Thursday, August 11, 2011

Dia Mengetahui Segalanya (^^,)

Aku terfikir....Allah telah berikan padaku dan makbulkan permintaanku yang pada asalnya nampak seperti

permintaan yang main-main.Allah makbulkan pada kali ini.Aku yakin Dia makbulkan pada masa yang amat sesuai

untuk diri aku kerana Dia lebih mengetahui segalanya.Allah akan berikan yang terbaik untuk hambaNya jika kita

berikan terbaik untukNya.

Setiap kali kita menyambut hari kelahiran kita lupa yang kematian semakin hampir dengan kita.Kita meraikan hari

mati sebenarnya bukan hari permulaan lahir ke dunia.Lahir ke dunia telah berlalu lama sudah,yang kita raikan

sekarang hari-hari menuju kematian.Kematian yang pastinya datang tanpa diundang atau dijemput.Sedarlah wahai

semua apa yang ada di dunia akan kita tinggalkan segalanya.Harta kekayaan yang melimpah ruah,sahabat handal

yang sering ketawa bersama dan segalanya akan ditinggalkan kita.Kita lahir dengan tangisan tetapi kematian kita

diiringi dengan tangisan oleh orang lain.Tidak ada guna semuanya yang tinggal hanya amalan,ilmu yang memberi

manfaat kepada orang lain dan anak-anak yang soleh.


Semakin hari semakin banyak kelemahan dan kekurangan yang dirasakan.Terasa ingin hidup lebih lama untuk

memperbaiki kesilapan dan menyelesaikan yang tertunggak.Manusia tidak ada hak untuk menentukan umurnya

sendiri.Terfikir jika aku tidak sempat untuk memperbaiki kelemahan,membetulkan yang salah,mencantikkan yang

elok,menyelesaikan yang tertunggak,membina yang roboh,mengukuh yang terbina,menambah yang sedia ada ?

Menjadi manusia yang baik dan mampu menjadikan manusia yang lain juga baik adalah tugas kita sebagai

manusia.Orang Islam adalah seperti bangunan yang mengukuhkan antara satu sama lain.Jika aku kurang baik atau

tidak baik sama sekali perbetulkanlah !!..elokkanlah !!..Banyak lagi benda belum settle..hmm...banyak lagi

benda yang perlu dibaiki..hmmm.. banyak lagi benda yang diimpikan belum tercapai..hmm..Itulah..jika 1000 tahun pun umur

kita pasti ada yang belum selesai.Umur biarlah berkualiti dengan pengisian dan pemberian..Jika tidak mampu

mengisi banyakkanlah memberi..jika tidak mampu memberi banyakkanlah mengisi.

Terima kasih pada semua yang berada disekeliling aku.Kalian sudah banyak memberi semangat dan pengajaran yang baik

kepada aku.Tidak kira yang lebih tua atau yang muda dari aku sama ada pelajar aku sendiri.Kalian banyak

memberikan aku pengalaman dan pengajaran yang berguna secara langsung atau tidak.

Terima kasih pada mak dan arwah abah , kerana menjaga aku dan memberikan yang terbaik untukku.

Kalian harta yang paling berharga yang aku miliki,maka jangan menghilangkan diri dariku.Saudara

maraku..terima kasih kerana banyak membantuku.Sahabat-sahabatku yang banyak menjadi pendengar masalahku.Pelajar

pelajarku yang memberikan pengalaman kepadaku.Kalian adalah yang terbaik sepanjang aku menjadi manusia yang

bernyawa dan tidak lupa juga kepada yang tersayang yang banyak membimbingku.Itu semua adalah harta yang aku miliki di atas pentas lakonan duniawi ini..

No comments: