Saturday, April 10, 2010

ceriteracaraku


ketika air hujan membasuh wajahku
aku hanya termangu,
melihat dia di seberang jalan,menghayalkannya……
seandainya aku bumi yang merana maka dialah titisan hujan yang bermakna..
seandainya akulah tarian air hujan, maka dia sang lukisan indah pelangi seindah lukisan nur iman..
seandainya akulah sang pelangi, maka dia senyuman indah saat melihatku dan saat tanah disimbahi air hujan..
maka dia menumbuhkan bunga yang mencantikkan..aku masih melihat wajahnya,
masih kesal kerana hujan menghapus bedak mahalnya
dia tak sedar hujan telah menampakkan wajah aslinya yang baik tanpa sebarang dosa..
dia melihat sekeliling,mencari malaikat kecil pelindung bagi menyewakan payung untuknya,
namun malaikat itu tidak muncul..
semakin mengeruti wajahnya,kerana air hujan semakin lebat,membasahi lantai bumi
yang semakin lama semakin sakit..
aku berlagak seperti malaikat,membawakan apa yang dia tunggu
tetapi tidak juga muncul2.. mungkinkah selama dua tahun,apa mungkin dia ingat aku ??
atau dia menganggapku malaikat kecil pelindung? yang selalu melindungi tapi tak pernah diingat...dia tersenyum padaku,ternyata dia masih kenal siapa aku walau aku masih jauh dari pandangannya..
dia terus tersenyum,walaupun itu hanya untuk menghiburkan hatiku..
kerana wajahnya yang pucat tak pandai untuk menipu.. terhanyut dalam kelelahanya mencari mentari sang matahari..adakah ianya dapat dipancarkan sinarnya??,,,....semula..

No comments: