Sunday, January 17, 2010

sOlAt??

HUKUM QADA SOLAT

Bismillahirrahmanirrahim...dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..hari ni aku saja ja nak post blog baru pasal solat...Aku tau x da sorang pn yang sempurna solatnya selain nabi2 kita n sahabat2 baginda..Aku terasa benda ni penting sangat untuk kita tau..Kat sini saja aku nak bagi beberapa hadis tntg hukum solat....Semoga kita dapat tambahkan ilmu dan memanfaatkannya supaya kita x kan ulang benda yang sama lg..Insya allah..



Diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda : "Seseorang yang telah meninggalkan solat sehingga terluput waktunya,kemudian mengqadakan waktu itu maka dia akan diseksa di dalam neraka selama satu HUQUB.Satu huqub adalah sama dengan 80 tahun.Satu tahun mengandungi 365 hari dan satu hari(di akhirat) bersamaan dengan seribu tahun (di dunia ini)


Mendengar daripada hadis di atas baru kita tahu bahawa dengan meninggalkan satu solat,kita akan diseksa(kalau ikut kiraan Math) selama dua puluh lapan juta lapan ratus ribu tahun/28800000 tahun.Tempoh ini hanyalah sekiranya tidak ada kesalahan lain.Kalau ada, ditambahlah lagi....

Diriwayatkan juga bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : "Katakanlah Ya Allah,jangan jadikan seorang pun di kalangan kami orang yang celaka lagi tersingkir dari RahmatMu",kemudian Baginda bersabda"tahukah kalian siapakah orang yang celaka lagi tersingkir dari Rahmat Allah s.w.t itu? Atas permintaa para sahabat Baginda s.a.w bersabda ,"orang yang celaka lagi tersingkir dari Rahmat Allah adalah orang yang meninggalkan solat,dia tidak mempunyai apa-apa bahagian pun dalam Islam.


Diriwayatkan juga dalam sebuah hadith bahawa sepuluh golongan akan diseksa denga dahsyat,salah satu golongan adalah yang meninggalan solat.Tangan mereka akan diikat,sementara malaikat pula akan memukul muka dan belakang mereka.Syurga akan berkata "Aku tiada hubungan langsung denganmu.Aku bukan untukmu dan kamu bukan untukku."Sementara neraka pula akan berkata kepada mereka, "Mari,mari kepadaku,kamu untukku dan aku untukumu



p/s: Masyaallah...seksanya pembalasan di akhirat..kalau di dunia byk dugaan,maka byk lg dugaan yang perlu kita tempuh di akhirat kelak.. Wallahua'lam..

No comments: