Thursday, January 5, 2012

saya sayangkan mereka dan kamu pembaca


Salam….
Tiba-tiba terdetik hati dan emosi saya untuk entri kali ini.
Entri ini saya tujukan buat semua orang dan juga buat  diri saya sendiri khasnya dan kepada teman2 amnya..hayatilah…
Saya terpanggil untuk menulis rasa hati saya tentang sikap manusia yang ada dimuka bumi ini, termasuklah saya.Saya mulakan dengan satu contoh yang biasa kita jumpa disekeliling kita. Ada seorang ustaz yang berceramah disurau..dan berbakti untuk surau. Selalu menegur orang lain yang melakukan kesilapan dan mengajak teman teman untuk sembahyang dan berbuat baik. Tapi akan ada suara2 sumbang yang berkata “alah…kubur lain2, suka hati akulah…” dan peribadi ustaz itu sendiri sangat mulia. Tapi dibelakang takbir, ada seorang anak ustaz itu menjadi penagih dadah, dan melakukan perkara2 yang mengundang dosa besar. Bagaimana anda mengandaikan situasi ini. Pasti anda akan berkata “eleh…jaga rumahtangga sendiri, tak payah sibuk pasal orang lain” atau “keluarga sendiri kelam kabut, camne nak betulkan orang lain”
Saya juga macam orang lain. Tidak saya nafikan yang saya juga selalu berkata begitu. Tapi banyak contoh didepan kita yang menjurus kepada yang positif. Tidak ada seorang pun orang didunia ini yang mahu perkara buruk berlaku didalam keluarga dan persekitaranya.
Didalam perkisahan saya sendiri, saya sangatlah berterimakasih sekiranya berlaku peneguran dari sahabat atau teman2 yang melihat perkara bengkok yang berlaku. Apabila perkara buruk yang berlaku, dan dibahaskan dibelakang kita, tidak akan ada perubahan yang dapat kita lakukan. Ada kala perbuatan dan perlakuan yang terjadi tidak kita sedari, walhal ianya sangat menyakitkan orang lain dan mengundang ketidakselesaan kepada orang lain juga.
Perkisahan saya pernah terjadi perit,Alhamdulillah setelah bertahun lamanya saya jahil,teman-temanlah yang sentiaa menasihati saya sehinggalah saya menjadi SIAPA saya pada hari ini.Namun seperti yang saya katakan tadi, setiap nasihat teman-teman terhadap saya dahulu daripada apa yang saya lihat,nasihat tersebut dilakukan mereka sediri pada hari ini.Saya sayangkan teman-teman dan sahabat saya,saya tidak mahu mereka mengulangi kesilapan saya.SIAPA saya pada hari ini adalah sahabat saya pada masa dahulu.
Untuk mengeluarkan nasihat kepada orang lain, jangan tunggu sehingga anda sempurna seperti malaikat. Kerana anda seorang manusia, bukan malaikat. Malaikat juga adalah malaikat, dan bukan seorang manusia.Yang memberi nasihat, harus lebih bermujahadah dan istiqamah terhadap apa yang meluncur keluar dari bibirnya. Manakala yang mendengar nasihat harus berlapang dada dan jangan sesekali menyindir nasihat seseorang. Dengarkan apa yang ingin dikatakannya, dan nilailah.
Banyak ilmu, sempurna pendidikan, kuatnya iman tidak menjadi ukuran untuk seseorang memberi nasihat sesama manusia. Ada yang salah sangka apabila diri belum menjadi seorang yang sangat baik, maka dia tidak layak untuk memberi nasihat.Setiap apa yang kita lakukan, kita perkatakan, pasti akan dihisab pada hari akhirat kelak.

Nota Kaki : Manusia memang sifatnya pelupa. Oleh itu janganlah ego, hidup di dunia. Biarlah hati itu tunduk lebih rendah dari rumput yang ada di bumi. Kerana disitu kemuliaan seorang hamba. Terimalah nasihat dengan seadanya dan berlapang dada. InshaALLAh, ALLAh itu sentiasa menilai setiap satu dari kita semua...

1 comment:

akubersamaCahya said...

biasa. kita manusia. ada kala kita menegur adakala kita ditegur. kita sering lupa dan alpa.

berpesan-pesan kepada kebaikan.

insyaAllah.